For 10. gang kunne Dark Mental Festival åbne dørene op for en weekend fyldt med undergrund og et par sjældenheder
For første gang siden 2019 kunne Dark Mental Festival åbne dørene for festival i full scale efter coronapandemiens uvenlige raseren – i 2021 blev der afholdt en mindre coronaudgave på Stairway – men denne gang bød festivalen på 23 navne over tre dage selvsamme sted. Festivalens ildsjæl Ria Rasmussen startede festivalen i 2012, der dengang huserede på Stengade og senere Underwerket i Valby – sidste år kom turen til Vanløse og dets nye spillested – Stairway. Ria har med et par andre ved roret sørget for et bredt udvalg af alskens metal fra ind- og udland til årets program krydret med velkendte indslag som metalquiz og tombola, som vi kender det fra tidligere år på festivalen.
Torsdagens strabadser bød først og fremmest på 80’er groovet punkish-inspireret metal i form af Sicklore, der var glade for blandt andet Bad Religion med deres cover af “We’re Only Gonna Die”. Guitaristen havde fået sig et ordentligt gok i nøden med dertilhørende plaster på issen, med det stoppede ikke bandet selv for en sjov tid. Fremmødet var desværre til at starte med ikke så højt, og tight-heden i de første bands som førstnævnte samt thrash-ensemblet Anoxia fra Odense med over 20 år på bagen samt de københavnske death-metallere i Eciton var ikke af super prangende medrivenhed – publikum kom heldigvis mere med på noderene senere på aftenen, hvor også en af sjældenhederne på dansk grund fuldt trop. Mother of All var næste band på tapetet, og her blev både lyd og publikumsrøren kraftigere med “supermand” Martin Haumann ved roret og deres melodiske dødsmetal. Koncerten huserede mest om bandet debutskive fra sidste år, Age of the Solipsist, hvor selveste Death-bassisten Steve DiGiorgio er gæst på et nummer. Med god god god var Mr. Steve ikke tilstede, men det var en anden gæst – nemlig Ole Luk (Afsky, Heltekvad, ex-Solbrud), der lagde lidt vokal indover et nummer midt i sættet. Herefter tog de garvede gutter i Urkraft over ligeledes med en tung omgang velsmurt og kækt melodiske dødsmetal i kølvandet på deres femte album, The True Protagonist, der udkommer på Massacre Records d. 27. maj samt nordjyderne i Chronicle, der med humoristisk sans var meget glade for at spille i den store by og leverede ligeså en god tilrettelagt gryde af blackened melodisk thrash metal. Torsdagens trak på held med normændene i Cadaver, der trådte ind som afløser fra danske Raunchy, der træk stikket for deltagelse til festivalen noget tid inden showdown, men hvilken afløser, må man sige, for bandet, der har spillet siden 1988 vidste godt, hvordan man skulle holde gang i masserne efter midnat. Med deres sammensurium af black, death og thrash indhyllede de nattens mulm i deres til tider psykedeliske tendenser med intense baggrundsvisuals og pestoutfit. En sjældenhed da de skrå brædder herhjemme – ja, måske deres første danske koncert, nu hvor touren med Atheist, der skulle bringe dem til Stengade, ikke synes at blive til noget alligevel efter flere udskydelser. Fredagen tur var oprindet, og mødetiden blev lige over Randogrip i tide til en fin omgang dødsmetal med A Crows Murder. Festen tiltog med sprudlende, jyske prutmaskine Defecate, der har til vane at synge om og hylde det, der kommer ud af en igen efter en god omgang hjemmelavede frikadeller – heriblandt med hittet “SatanLuder”. Danske Endarken (melodisk death/groove) og svenske Eternal Lies (melodisk death) fulgte trop, inden aftenen gik på held med okkultismens vedvarende spirren i form af norske Den Saakaldte og svenske Valkyrja, der begge kom godt ud over scenekanten og fik de fremmødte til at rokke med hovederne.
Lørdagens tilstedeværelse udeblev desværre grundet en konfirmation, men her bød Dark Metal Festival på en god blandet omgang bolsjer i form af Lextraneus, Social Addiction, Leach, Archangel, Wulfaz, Ethereal Darkness, Lotan, Trold og sidst men ikke mindst, mægtige Taake.